Thursday, March 13

Run 2 the sun

Nu när helgen är på ingång igen är det dags för placering 10-6. Vi börjar som vanligt bakifrån med:

10. Timbuktu – Lika Barn Avvika Bäst Del 2 (Voz Vibrante remix)

Herre min je vilket mästerverk. Vad vore Timbuktu utan Damn! ("bandet")? Den här versionen som jag förmodar kommer rakt ifrån ett jam-session är utan tvekan 2007 års 10de bästa låt. I klippet nedan hör vi hur de live börjar med den vanliga varianten för att sen ungefär halvvägs ta ned det till ett souligt jazzigt beat som ger gåshud. Ger mig vibbar av The Isley brothers, en smula EW&F och en del Funkadelic. Fast a la 2007. Fan va ni e bra.



9. Axwell ft Charles Salter – I found you (radio edit)

Är det inte fullständigt bisarrt att Sveriges stolthet Axel Hedfors stått i samma bås på ÖGs som oss dödliga recordspinnare? Vad skulle man inte ge för att få ha varit där på nån av hans spelningar för sådär 10 år sen när han tog sina första steg på vägen mot toppen. Det är inte orimligt att anta att han prövade pull over för första gången på just ÖGs. Sen dess har han levererat otalig house-hits i ett brett spektra, från Latin (under namnet mambana) till mer funkiga klassiker som Feel the Vibe m fl. 2007 släpttes bomben I found you som har spelats flitigt över hela världen. Visserligen är de längre versionerna av låten övervärderade pga lite väl monotona partier. Men radio edit är perfekt. Även om sång-partiet är ljuvligt svängigt så är det den intressanta och nyskapande ljudbilden som är den största behållningen.



8. Salem Al Fakir – Thank you

Nån här som inte vet vem Salem al Fakir är? just det. Han gjorde ju kometkarriär förra året med sitt hemmaproducerade debutalbum fullt av soul i klass med Stevie Wonder. Är det inte härligt hur sån här "smal" musik kan breaka totalt? Trodde jag faktiskt inte. Men jo, Salem är så galet bra att han inte lämnar någon oberörd. Jag har inte sett honom live än, men att döma av videosnuttar så är hans scennärvaro total. Jag vill lyfta fram ett spår från hans skiva som inte har spelats på radio. För efter 15 kanon-låtar så lyckas han med den här låten att knyta ihop säcken, tacka så hjärtligt och "hoppas att vi ses igen". Och detta till ljuva harmonier som smeker själen. En sak är säker, Salem har nog inga problem med att välja slutlåt till sina konserter…

(Ni får ursäkta den dåliga kvalitén)



7. Michael Mind – Ride like The Wind (Klaas remix)

Äntligen! En låtskapare som insett vad ett vanligt dansgolv behöver. Variation! Istället för standard 1 min intro, 3 min kött, 1,5 min break och så 2 min kött igen för att avsluta med det DJ-vänliga outrot så görs här 3 lagom långa break samt ungefär lika långa ösiga partier. Sen av nån märklig anledning tycker jag inte att låten har funkat så bra ändå, men det kanske nån annan kan svara på. För mig är detta helt enkelt såå bra.



6. Justice – DVNO

Vad har vi här då? Jo, såklart vi ska ha med lite franska vibbar. Justice är ju Daft Punks värdiga efterträdare och jag gillar dem framförallt av en anledning: De sätter melodin i centrum! Sen är det ju inte fel att de ofta får till coola sönderkomprimerade beats och brända basar. Men åter igen, melodin! Finns för få såna idag. DVNO har nog inte breakat jättehårt än, men man vet aldrig, den kanske tar sig nu till våren med den sköna videon… Njut!



/Hannes

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Satan i gatan vad härlig video DVNO hade!

Nu längtar jag efter top 5 :)

/Robban

12:56 pm  
Anonymous Anonymous said...

DVNO-videon var ett grafiskt potpurri som heter duga! Mycket vacker och rolig idé att blanda alla vinjetter som olika produktionsbolag kört genom åren!

10:50 am  
Blogger Elina Jonsson said...

åh gissa vem som VAR på plats...! sanningen är faktiskt den att axel nästan aldrig spelade på ög. förutom på efterfesterna...... :) hörde honom på pacha häromveckan och som vanligt hur skön som helst. härligt att se fansen i stora skaror..!

lite långa intron här och var men några riktiga gladhousare var gamla klassiska move your body som han tipsar om här
http://www.beatportal.com/feed/item/my-wmc-track-axwell/
och den klassiska remixen nina simone feeling good och eurythmics sweet dreams som avslutade kvällen.

review finns såklart här..
http://elinaelinaelina.blogspot.com/2008/04/axwell-in-da-house.html

9:18 am  
Blogger Elina Jonsson said...

inser nu även att både move your body och sweet dreams är swedish house mafia. snyggt jobbat.

9:24 am  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se