Sunday, February 3

The second homecoming

Dags för upploppet nu, och dags att välkomna de 10 låtar som verkligen gjorde ett tungt intryck i mitt musikminne när jag på ålderns höst blickar tillbaka mot 2007.

10. Simian Mobile Disco – I believe

"It´s the same old song that I always sing each year..."
Videon till I believe fångar en känslan av ett ekorrhjul. Att vara fast på ett ställe där tiden bara försvinner iväg. Tidlös är ett dock ett uttryck som jag använder mig av allt för ofta, men ska det någon gång användas så är det för att beskriva I believe. För 2007 kunde lika gärna skrivits som 1987 som 1979 eller 1993. Varje gång jag spelat upp den för någon som inte hört den tidigare, gungar de igenkännande med, som om de hört den tidigare, vilket är en egenskap som få låtar besitter.

9. Justin Timberlake - Lovestoned/I think she knows

OMG he is sooooooooooo HOTTTTT!!!!!!!!!

Innan ni börjar skratta alltför mycket vill jag bara påminna er om Mysto Pizzi-remixen och Justice-remixen. Tack. För där Mysto Pizzi drar igång en Benny Benassihyllning av exN-syncaren, gör Justice en bastard mellan den bästa franska kontemporära elektron, Jacksons Thriller och Timbalands klassiska "Aaah". Sista minuten av Justiceremixen är så jäkla svängig! Men nu är inte pga av de två remixerna av Lovestoned som Justin platsar på plats 9 över årets bästa låtar, utan det är istället tvillingen I think she knows som tar hem priset. Briljant smörpop som går sprikrakt in i hjärtat på mig, och gör mig knäsvag. Att inte släppa I think she knows som separat singel kan ha varit årets största miss/smartaste drag. Njut från 3.28 och framåt.

8. Razorlight - Can´t stop (Tong & Spoon Pure Pacha mix)

2007 var bra för Tong & Spoon, som hann med att remixa både Englandsettan Robyn och 1973 med Blunt. En piss i Nilen jämfört med remixen av Razorlight. Efter ett par minuters tristess blommar den upp, och ger oss tålmodiga vår belöning. En dyster stämma tar vid, och man förflyttas till en mörkare plats. Men sen, ljus. Beats. Glädje. Nu ska naturligtvis inte Tong & Spoon creddas sönder för att de lagt beats på Razorlights suveräna original. Men man har plockat russinen ur kakan, och skapat en sån där dyster elektronisk historia som jag fullkomligen älskar. Har ni tålamod och orkar vänta finns låten i sin helhet här, dock utan spolfunktion.

7. Pryda - Ironman

Somliga skulle kalla den irriterande. En viss liknelse med ett djur som suger blod om nätterna sommartid skulle kunna noteras. Tråkig och upprepande skulle dess kritiker kunna säga. Min nära och kära var måttligt road en söndag som denna i somras när Ironman rullade igång för 23:e gången i mediaspelaren. "Stäng av den ****** låten!

Fine.

Faktum är att jag faktiskt blir glad av att folk inte gillar Ironman. Då blir den ännu mer min allra egen, något att plocka fram och gosa med när man är ensam. Så strunta i att lyssna på den episka uppbyggnaden som sedan exploderar i en kavalkad av eufori, för du kommer ändå bara att bli besviken. Faktum är att Ironman ändå kommer vara den bästa låten du hatar.


6. Snow Patrol - Open your eyes (Tocadisco remix)

Tocadisco hade den goda smaken att frångå sina tidigare kännetecken från bl.a. Mas que nada och Ultimate funk, och istället behålla så mycket som möjligt från Snow Patrols epos Open your eyes. Den gode tysken la istället till en diskret basgång, tillräcklig för att skapa kaos på dansgolven. Open your eyes är kanske ett av de bästa exemplen på när gränsen mellan indie och mainstream suddas ut, när en bra låt helt enkelt får lov att vara en bra låt utan en massa tjafs. Har du läst så här långt hoppas jag att du tar dig tid och ork att kolla igenom deras storslagna video, det är sex välinvesterade minuter, det kan jag lova.


/Robban

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se