Saturday, February 16

Finally, for those of you who just gotta have housemusic?

Jag har varit sjuk. Sjukare än någon annan någonsin varit sjuk. Därför har jag inte kunnat slutföra min top-25lista i tid.

Ok, nu överdrev jag faktiskt effekterna av min förkylning något, men sanningen ligger ändå därinne, om än väldigt långt in. Istället kan vi väl glädja oss åt att det är lördag, och att morgondagen teoretiskt kan erbjuda obegränsat med sömn, om man nu är en sådan person som värdesätter det. Samt de fem bästa låtarna 2007.

5. Dj Medhi - Signatune (Spiller remix)

Det var ju egentligen Thomas Bangalter som gjorde låten enorm med sin edit, men Spiller tar och skruvar upp det ett snäpp värre med en remix som tar effekten beat repeat till himmelriket. Jag älskar den här låten, mer behöver nog inte sägas. Dessutom finns det en läskigt ful film på mig när jag diggar loss till denna i ett litet hotellrum i Aten, men jag hittar faktiskt inte den. Synd, för det är en skrattfest utan dess like. Aja, nästa gång. Tills dess får ni hålla tillgodo med orginalvideon som bjuder på fransk kontemporär förortsångest av högsta rang.


4. Ercola feat. Annie - Follow me (Lifelike remix)

Jag tycker som följande - en elektronisk låt ska börja som den slutar. Alltså ska intro och outro vara likadant, och gud förbjude att en elektronisk låt skulle fada ut. Att Follow me fadar ut finns det kanske inte en förklaring till. Hur avslutar man något som inte borde avslutas? 2007 var verkligen Lifelikes år, där han fortsätter från makalösa Discopolis till fantastiska Follow me.



3. Far too loud - Play it loud

"This is your soundsystem speaking. We are now in total control."

Ja, jisses vad Far too loud hade kontroll över mitt system där någon gång i somras/höst. Egentligen är jag alltför oskolad inom musiken för att förklara storheten exakt, men jag hopppas att dAlhberg ger den en mer teoretisk hyllning på sin lista, om den nu dyker upp där. Det händer så otroligt mycket, och varje gång man lyssnar på den upptäcker man en ny liten sak. Det är en låt som kräver en hel av sin lyssnare, och den i särklass fetaste elektrolåten under 2007, punkt.

2. Ferry Corsten – Junk (Flashover remix)

Jaaa, vad roligt att en hederlig semitrancedänga kom på plats nummer två! Ungefär så glad blir jag varje gång jag hör låten Junk. Den tilltalar verkligen det mest primala hos mig, med sin enkla hook "Dooo dooo duuu dooo, dooo duuu duuu duuuu"


1. Bloc Party - I still remember

2007 års bästa låt, alla kategorier. Ja, det är ingen "danslåt", ja, det är ingen floorfiller, ja, den är ändå så ***** bra. Jag rankar den nog nästan lika högt som Kents 400 slag. Vissa av låtarna på listan passar inte att lyssna på vid alla tillfällen, andra funkar inte tillsammans med den ack så viktiga repeatknappen. Vissa låtar är för snabba, vissa för långsamma, vissa är banala och vissa är för pretto. I still remember är inte allt det där. Det är en varm hyllning till den kärleken som gick förlorad, som kunde blivit så bra. Musikens Vanilla Sky om ni så vill, där ett what if-scenario ligger som grund till allt det vackra.


Sådärja, äntligen i mål, om än efter vissa villovägar. Som sagt så tycker jag att 2007 var ganska skralt musikmässigt, även om 2006 inte heller nådde upp till det fantastiska 2005. Därmed lämnar jag varmt över till mina kumpaner, och deras listor.

/Robban

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se