Tuesday, March 4

Näste man till rakning

2007.

Vilket pissår. Visst, electron har blivit tyngre och fått fotfäste även i Sveriges avlägsna hålor, men ändå. Tyvärr inte många låtar som verkligen gett gåshud. Fast det finns några...

Och nu är det dags att presentera dem! Det blir alltså precis som förut 25 st med början på de 5 sista:

25. Ricardo Marrero And Time – Feel Like Making Love (Ashley Beedle Barrio Disco remix)

Det är nåt magiskt med denna. Framförallt introt med massa blås o stråkar i en underbar ackordvepa ger mig rysningar. Väldigt mysig låt. Här har ni originalet som är ännu mysigare.




24. The Attic ft Therese – The Arrival

Javisst, detta är cheesy, but so am I. Jag minns än idag första gången jag hörde låten genom en gammal tv. Det var kärlek direkt. Den synkoperade basen som liksom skuttar i ett funkigt riff. Sen att det var ett bidrag i melodifestivalen och att Therese sjunger är irrelevant. Förbannat bra låt. Tyvärr har jag glömt den ungefär som resten av världen. Men en sista hyllning måste jag iaf bjuda på.



Hade detta månne blivit en evergreen om Therése kunde uttala believe rätt? Vem vet.

23. Tiesto ft Christian Burns – In The Dark (Dirty South remix)

Tiesto har aldrig riktigt fått mig att känna svänget. Förrän med den här låten. Introt är nämligen fantastiskt. Den där Christian Burns kan då sjunga. vilken känsla. Och det blir inte direkt tråkigt när köttet kommer igång senare. Eller döm själv:



22. Adam Tensta - My Cool

Visst, känns halvkul att hylla den här låten idag, men den här listan handlar om 2007 och jag har dessutom en bra motivering. För det första är den faktiskt sjukt catchy. Jag föll pladask första lyssningen. Men det är inte därför jag älskar den. Nej, det är för att det här är den positiva motsvarigheten till cigaretten som sägs leda in i tyngre droger förr eller senare. För det här är egentligen en varulv i fårakläder. Den tilltalar "RnB-packet" som av ideologiska skäl älskar RnB/Hiphop. Och Adam Tensta är ju RnB/Hiphop. Eller? nänänä, detta är för fan electrohouse straight up. Visserligen lite långsam, men icke desto mindre tycker jag. Så tack Adam eller nä, tack Addeboy vs Cliff (producenterna) för att ni så finkänsligt lurar över de omöjliga till vårt läger.



21. Gat Decor – Passion (Dave Spoon mix)
Detta e schtyggt. Men först är det lent. Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte riktigt urpsprunget till denna. Det verkar som att låten gjordes som en white label redan 1996. Sen gjordes några nya mixar 2003 och namnet ändrades till Passion kort och gott. Sen gjorde Dave Spoon sin version 2007. Men ähh, det kvittar ju faktiskt. Lent och schtyggt. sött och salt. Behöver jag säga mer?

Här kan ni lyssna

Ja, det var det för denna gången. Fortsättning följer inom kort.

/Hannes

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Gött att läsa! Kommer följa allt stenhårt!

10:42 am  
Anonymous Anonymous said...

The boys are back in town...

1:04 pm  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se