Sunday, February 4

Top 25, del 5

Ni som väntat har fått vänta en stund. Men nu är det dags. Upplösningen på min Top 25. 2006 års bästa låtar. Som jag sagt tidigare är det nödvändigtvis inte de låtar som funkat bäst på dansgolvet. Några går väl knappt att dansa till alls. Ytterst subjektivt. Nu kör vi.

5) Soul Avengerz ft. Javine - Don't let the mornig come

Schlagerfantaster vet att Javine representerade Storbrittannien i eurovision 2005 med låten Touch my fire (som Soul Avengerz förresten gjort en remix på). Dock räckte det bara till plats 21, efter en något skral sånginsats. Det verkar helt klart som om Javine har tagit en hel räcka sånglektioner, för här låter det riktigt bra. En riktig gladhouselåt. Ostigt som tusan, men jag blir glad i alla fall. Sommarens "efterstrandförejobb"-låt. Videon kan ni se här.

4) Locktown & Alexandra Prince - Alive

En fin dub av Henrik B (som också ingår i Locktown) men det är originalet som gungar mest. Slog ned som en bomb i oktober. Hur många på alla Skånes dansgolv som hade hört låten vet jag inte. Uppskattningsvis max en handfull. Men med ett fåtal låtar spelar det ingen roll. Catchy refräng och ett sjukt sväng. Mycket blås och fantastiska livetrummor lagda ovanpå det vanliga beatet. Jag säger funkyhouse per definition, vad säger ni?

3) Degrees of Motion - Do you want it right now (Haji & Emanuel remix)

House från 1992. Originalet låter..... ja just det, 1992. 14 år senare tar mina husgudar upp den här dängan igen. I sina nya kläder hör man verkligen hur stark den här melodin är. För att inte tala om texten. Sann desperation. (Månne apellerar det mig extra mycket eftersom min civilstatus för tillfället innefattar en grammatisk böjning av det där d-ordet...) Lite trancevibbar kanske någon tycker. Väldigt sköna vibbar enligt mig.

2) Syke 'n' sugarstarr ft. Alexandra Prince - Are you (Watching Me Watching You)

Det är ingen slump att Alexandra Prince dyker upp igen. Kolla på songs på hennes hemsida och du ser att hon har rivstartat 2007 med ett samarbete med två av våra Superswedes. Det här är en fantastisk låt. Och för en gångs skull är det inte bara en mix som är riktigt vass, utan såväl Raul Rincons som Scientific Souls remixar är kanon. (Första gången jag hörde Scientificmixen kom jag osökt att tänka på Sergio Flores. Ingen slump att det är ett alias för just Sergio. Hörs liksom på soundet..) Dock föredrar jag mastermixen. Lyssna och njut!

1) Mary J Blige - Be Without You (MotoBlanco remix)

...and 12 points goes to.... Mary J! Tada! Hade någon för ett år sen sagt att jag skulle ha henne högst upp på någon form av lista hade jag bara garvat. Eller nej förresten, jag hade blivit förolämpad. En av de kanske mest överskattade "souldrottningarna" vi skådat. Jag tycker inte hon har utvecklats särskilt mycket på det här året. Det bevisar väl om inte annat hennes senaste singel. Men tack vare Bobby Blanco och Miki Motos upphottning av det trötta originalet lyfter det. Ost ost ost. Skäms jag väl inte för. Men Mary J? Jag har ingen stolthet. Jag resignerar. Jag älskar det här!

Nu är det dags för er alla att kommentera min lista. Kör!

/John

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Oj, vilken oväntad etta! Och vilken otroligt funky top fem...Men härligt konsekvent!

11:02 am  
Blogger Unknown said...

Baken är som smaken. Men vafan, efter just så bra smak hela vägen, hur kan du låta 1-priset gå till en urvattnad kommersiell remix utan själ? Visst det är snyggt, men alcazar ligger inte långt därifrån... Och alcazar gör iaf inte dödssynden att mastra sönder mixen totalt... I övrigt en SUPERB lista. Blev bara lite sne... gör associationen till ett grymt house-set som avslutas med Lotta Engbergs "fyra bugg o en coca-cola". Just don't get it.... NEEEE; så farligt var det inte... Har ju skamligt nog båda låtarna i caset så vad ska jag säga? :)

Pusspuss & keep up the g00d w0rk

5:30 pm  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se