Tuesday, January 23

Top 25, del 4

Efter lång väntan är jag tillbaka igen. Ursäkter är alltid trist läsning, men jag har faktiskt bytt dator! Numera sitter jag med en sån här och en sån här. Detta mest för att under våren komma igång och remixa och kanske producera lite själv.

Nogsnackat, här fortsätter min topplista över 2006 års bästa låtar:

10) Chocolate Puma - Always And Forever (Till West & DJ Delicious Remix)

En ganska enkel produktion kan tyckas. Mycket pukor, en synth, en sångslinga. En nätt gitarr. Sen bryter vi ned och en ny synth presenteras. Faktum är att den här låten är pedagogisk. Men eftersom varje beståndsdel är ypperlig blir resultatet..... just det... ypperligt.

9) Jay-Z - Show me what you got

Porrsax. Jag skriver det igen. Porrsax. Att inleda en låt med enbart detta otyg är djärvt. Kommer inte ihåg exakt vilken dag det var, eller om det var tidigt eller sent. Men jag kommer ihåg att jag tänkte "vaffan, har inte Jay-Z lagt av lite för många gånger nu?", när jag såg att han släppt en ny singel. Jag satte på låten. Porrsaxen kom. Sen This is a state of emergency. What you want me to do, I'm sorry. I'm back. Hehe. Let's go get em just! Han var tillbaka, kanske inte med sitt bästa album. Men med sin klart bästa låt, enligt mitt tyckte i alla fall. Självfallet är det vanskligt att ranka en sån storhets låtar, men jag tycker den är grymmast helt enkelt. Våldsamt vackra trummor. Och Shawn själv har nog aldrig låtit bättre.

8) Chris Lake vs. Kings of Tomorrow - Finally changes (Whitelabel)

En stor vårfavorit hos husguden Tong. Kanske den bästa mashen jag någonsin hört. När sen Lake släppte låten som Changes med egna vocals hade den tappat en dimension. En stor anledning till svänget är nog mötet mellan congas (Dahlberg, du vet vilken rytm det är. Om inte, lyssna efter 15 sekunder) och den rätt så elektriska synthbasen.

7) ATFC - Spread love

Kan väl nästan sägas ha varit sommarens mantra. Min kollega Christian och jag avslutade många av våra telefonsamtal i somras med att säga Spread love. En lite rolig anekdot är när jag hade en av de senaste årens ytterst få bortamatcher, och Christian ringer vid halv tre. "Vad gör du?", frågar han. Mitt korta men kärnfulla svar blev "I'm spreading love..."

6) Pryda - Shadows

Underbart vacker. Vacker som min mor. Sometimes words are not powerful enough to describe...

Nu håller vi tummarna att sista delen dimper ned inom 24 timmar.

/John

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hallå, har ni dött eller? Vad händer, var ska ni spela i vår? Slutför listan, kom igen!

1:43 pm  
Anonymous Anonymous said...

Var är resten?

9:20 pm  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se