Thursday, December 6

Ding dong

Så vad får man för att man är snäll? Ett långfinger och en sur min. Jag hade redan tidigare förklarat för tjejen ifråga att man varken kan, vill eller bör spela hela låtar, för då skulle det bli extremt segt och uttjatat på dansgolvet. Men nejdå, hon ville promt höra We are your friends en gång till, trots att jag spelat 1.40 av den, och var halvvägs in i min tredje låt efter den. Att vara dj handlar därför inte bara om vilka låtar som passar bra ihop med varandra. Minst lika viktigt är det att veta när låtarna ska bytas, i vilka break man ska mixa, och vilka partier av låten som funkar bäst på golvet. Det absolut roligaste jag vet är att skapa nya förutsättningar, bryta invanda mönster och göra något eget och nytt.

När hon kom fram tredje gången och önskade den, sa jag precis som det var, att det skulle vara taskigt för alla andra som INTE vill höra den en gång till, att just göra så mot dem. Snäll som jag är erbjud jag mig att spela den strax innan slutet. Hon muttrade något och lallade iväg.

Sedan jag bytte till att spela med laptop har förutsättningarna ändrats helt. De tekniska begränsningar i låttempon, och antal kanaler och armar, har suddats ut. På både gott och ont. För jag har märkt att även om jag numera kan göra 5 sjukt balla grejer samtidigt, spelar det ingen roll om inte publiken är med på att det ska hända balla grejer. Förväntar de sig att höra låtar i precis den takten och längden de hör på NRJ, för att kunna mima och dansa "sexigt" till den, och djn spelar konstiga "remixer" och byter och så, är det inte konstigt att de lackar ur! Ge fan i vår Pussycat Dolls!Tänk själva. Här har mongodjn bytt låt bara sådär, jag har varit framme och önskat den 3 gånger till. Då spelar han plötsligt den i slutet. Och byter bort låten IGEN! Nu jävlar!!!

Resten av kvällen på Wermlands var bra, helt ok med folk och roliga låtar. En kille stack in huvudet genom luckan och kommenterade snabbt att: det här är bra skit! Adam Cool önskades av en kille, och My Cool funkade riktigt bra tillsammans med Maskinen. Lite pop, old-schoolhiphop och electro så var vi i mål.

/Robban

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ahh, vilka minnen... påminner mig om den gamla plågan "When youre looking like that" med Westlife. När den var som mest poppis spelades den sjuttioelva gånger per kväll.

En polare till mig som var DJ var less på den och gjorde uppror. Ett tjejgäng som önskat låten, igen, trots att han spelat den tre gånger den kvällen tog upp singeln. Förklarade att det var det enda ex:t han hade. Och bröt skivan i två delar för att sen symboliskt överlämna de två delarna till flickornas "förtjusning"...

9:20 am  
Anonymous Anonymous said...

Haha. John har gjort ungefär samma sak på Harrys med en skiva. Synd att man inte kan bryta datorn...:(

/Robban

10:19 am  
Anonymous Anonymous said...

Du får demonstrativt markera låten och trycka på delete-knappen...

Kanske inte lika effektivt dock! :)

Annars kan jag bara tillägga att jag ser om hela Arrested Development. Fan vad bra den är... Helt löjligt bra skriven!

10:48 am  
Anonymous Anonymous said...

Tre killar på Harrys dansade till bra latinhouse (det var inte tänkt som dans utan lounge). När de kom fram och snackade lite så kom jag på den briljanta idén att ge dem ett ordentligt tack för att de uppskattade bra musik. Jag tog fram Basshuntersingeln och min vassaste nyckel. Gick loss ordentligt och repade skivan sönder och samman. Killarna såg oerhört nöjda ut!

Jag hade under hela sommaren sen väldigt nytta av min repade Basshuntersingel. Det var bara att visa upp den när någon önskade låten. Rätt ofta sa personen dock "mähh, det där har du ju gjort själv!". Varpå jag helt lugnt svarade "näää", och skrattade inombords. :-)

1:13 pm  
Anonymous Anonymous said...

hlet rätt. Kvalar som vit lögn utan tvekan! / Hannes

1:53 pm  
Anonymous Anonymous said...

Ja, jag håller Arrested som förmodligen det roligaste som finns. Man hittar hela tiden nya grejer att garva åt...

/Robban

4:12 pm  
Anonymous Anonymous said...

Manuset till arrested är ju sjukt kul. Måste ha varit roligt att skriva åt två karaktärer som Gob och Tobias. Den ena, dum, enfaldig och självupptagen. Den andra med homosexuella referenser precis hela tiden.

Samt att det är sjukligt mycket lek med ord hela tiden.

5:51 pm  
Anonymous Anonymous said...

ias Fünke: [as Mrs. Featherbottom] O-kay, who'd like a banger in the mouth?
[laughs]
Tobias Fünke: Right, I forgot, here in the States, you call it a *sausage* in the mouth.
Michael: We just call it a sausage.


/Robban

2:56 am  
Anonymous Anonymous said...

update plize...

11:15 am  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se