Sunday, November 25

Va tycker vi om dumsnålhet?

Illa!

E just nu lite förbannad. Kom precis hem ifrån Sivans, där jag genomlidit ännu en kväll med bisarrt dåligt ljud. Varför, varför, varför kan inte student-ställena på campus investera i en hyffsad ljudanläggning? Visst, de har inte mkt pengar att röra sig med, men att inte prioritera ljudet är som att skippa hjulen på en bil. Dumsnålt.

På stallarna, det andra studentstället i Växjö, så har vi i typ ett halvår spelat med sprängda högtalare. Det låter verkligen katastrof. Det har snackats om att nytt ljud va prio ett. Så nu i veckan har de investerat... i 1 ny diskanthögtalare. Inte 4 (vilket stället har). 1. Kom igen! En nattklubb som tar 500 pers och har fullt varje fredag. Sprängt ljud. Alldeles alldeles för lågt. De har en limiter som är felinställd och stryper ljudet långt innan ens laglig nivå på vad det nu e typ 88 dB. Majoriteten av Sveriges nattklubbar spelar klart högre än lagligt. På stureplan kommer de nog upp i jet-plan nivåer. Visst jag förespråkar en nivå där man inte skadar hörseln, men att få ca 5-10 klagomål varje kväll i stil med "höj musiken för fan!" är inte kul.

Tillbaka till Sivans. De har nog ok ljud. Men hur man lyckas ställa in det perfekt fattar jag inte. I vilket fall slog det mig ikväll att ett av slutstegen står farligt för att man kan råka komma åt on-off-knappen med foten väldigt lätt. Så jag undvek det. Sen nån gång typ i mitten på kvällen så börjar det låta riktigt pissigt. Typ jävligt spetsigt.. Jag börjar kompensera med EQn och prövar rattarna på delningsfilter o slutsteg. inget bättre. Lyckas alltså aldrig få ljudet bra igen och tja, låt mig säga att jag är nöjd att jag hade bra dansgolv ändå, för ljudet va inte direkt lent.

Kl 02.01 stänger jag av musiken och sen slutstegen. Men jag slapp stänga av slutsteget till basarna för det hade jag visst gjort med foten 2 timmar tidigare. D'oh! Fan bättre med dumsnål än kort o gott DUM. Därför jag e förbannad. på mig själv.

Roligt va att få Adam tensta - my cool önskad 2 ggr. den e på gång! Michael Mind växer också. Börjar få riktigt bra respons på den nu i växjö. Nu sängen.

Kram på er / Hannes

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hahaha...Fotskalle

/Robban

3:37 am  
Anonymous Anonymous said...

Haha... Snyggt jobbat!

1:54 pm  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se