Monday, February 26

Benjamin

Yo!

Förra veckoslutet bjöd verkligen upp till en vinterdans, med ett snökaos och snålblåst som hette duga. En medlem i Recordspin lyckades dessutom köra fast i en snödriva, så att andra halvan fick komma och rycka ut. Klockan halv 8 på morgonen...

Brrr.....

Tur att man med ett par musklick kan förpassa sig till svunna ljummare tider, och till tonerna som hör därtill. Cicada heter en grupp som kategoriseras under "bra grejer" i min hjärna. Detta enbart på grund av en låt, eller snarare en remix på låten One fine day av Jakatta, som är ett av Joey Negros dussintal ego alter. Den släpptes 2002, och jag upptäckte den av en slump sommaren 2003 på en blandcd dagen efter. Det är ytterst sällan man blir så tagen av låt direkt, men med vissa låtar är det kärlek vid första öronlyssningen. Jag vågar nog på mig att säga att den ligger på min top-15.Det har tyvärr dröjt ända till nu, innan Cicada återigen imponerat på mig, nu genom låten Edge. Den har inte bara ett fantastiskt namn, utan har även begåvats med det där moderna tidlösa franska soundet som bl.a. Lifelike och Kris Menace gör så otroligt bra för tillfället. 2002 eller 1987 eller 2007. It doesn´t matter. Detta är en av housens subgenres som jag personligen gillar otroligt mycket, framförallt att köra bil till på natten. Det är så mycket känslor inblandade, och soundet är så personligt varmt på något sätt. Här är fem outstanding låtar inom denna genren.

Robbie Williams & PSB - She´s Madonna (Kris Menace vocal interpretation)
Richard F - Without you
Hot Chip - Colours (Fred Falke remix)
LCD Soundsystem - North American scum (Kris Menace remix)
Pate No 1 - Shining Star (Lifelike remix)

Om man nu inte vill åka bil till de här tonerna, passar det lika bra på klubb. Se klippet vid 3.40 nedan. Brrr me not....

Robban

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vem körde av vägen? John eller Robban?

2:40 pm  
Blogger Recordspin said...

Skåningen körde av vägen såklart, stockholmare vet ju hur man hanterar trafik i snöstorm...;)

5:32 pm  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se