Tuesday, March 6

Förra årets bästa låtar

Yo!

I början av året drog John igång ett projekt som gick ut på att lista sina personliga favoriter under förra årets skivskörd. Varför? Tja, a) han tror sig vara berättigad till detta genom att vara dj, b) han är en listtönt av sällan skådat slag, c) han hade inte något mer vettigt att blogga om. Maila in rätt svar och vinn en miniatyrmunk!

Men nog tramsat, 2006 bjöd faktiskt på riktigt mycket vassa låtar. Otroligt många sämre, och oceaner av skräplåtar. Några som inte riktigt platsade på en top 25, och andra som var så nära...Men vi börjar från början.

25. Chicane feat. Tom Jones - Stoned in love (Vertigo vocal remix)

Visste inte riktigt vad jag skulle tro när jag såg omslaget till denna. Chicane är i mina ögon redan en legend genom Saltwater, Offshore, samt inte minst genom Autumn tactics, ett mästerverk. Lägg även till Tom Jones som bevisligen kan sjunga skapligt trots sin ålder. Chicane har genom åren blivit en parantes i musikvärlden, men det blev ändå ett par vändor genom Skånes ljusa sommarnätter med denna låten i högsta volym.

24. Michael Gray - Borderline

John har redan nämnt denna underbara låten, och det finns väl inte så värst mycket mer att tillägga. Har rullat friskt under sommaren, och lyckades till vår stora glädje även slå sig in på mainstreamdansgolven ett tag i höstas. Minns att jag och John hade följande skarpa diskussion om låten i bilen på väg till jobb.

John - Bra låt...
Robban - Mmm, den är nice...
John - Ballt namn, Borderline liksom...
Robban - Mmm, coolt...

23. Fatboy Slim - That old pair of jeans

Presentation överflödig, men denna låten är lite mindre känd än hans andra hits. Gillar att ha haft denna för mig mig själv, men den är så pass bra att man kan dela med sig den...Lyssna och njut!

22. Sheridan - Fatz theme

Släpptes på Joia Records, som tillsammans med Nero haft ett ruskigt bra år. Ibland är det så ruskigt enkelt. Mer inslag av svenska i houselåtar!

-Här e den, det är den här jag dör för.
*MASSIV HOOK AV DET MEST SIMPLA SLAG*
-Lyssna på basgången nu!
*MASSIV HOOK AV DET MEST SIMPLA SLAG MED BASGÅNG*
-Tyst! Hör du, du lär inte mig house. Hör nu!

21. Scissor Sisters - I don´t feel like dancin'

Du har hört den spelas sönder och samman, 2006 års Hey ya, men du dansande ändå lika glatt till den efter 30:e gången, som efter den första magiska gången. För det var ju nästan magi, det är sällan musik skapar sådan gemenskap. Och visst, nu är man lite mer luttrad, men jisses vad det dansades i Sverige till denna hösten och vintern 2006. Vårt vardagsrum inte exkluderat. Vad som gör mig extra glad är att Bamswe och Bulo dissade den i början, när jag var som mest lyrisk...;)

Häng på plats 20-16 strax!

Adios!

Robban

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vadan denna sågning av mig? Listtönt? Inte vettigt att blogga om?

2:17 am  
Blogger Recordspin said...

Haha, 2 av 3 är väl inte så illa?

2:53 am  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se