Sunday, October 22

Blandningar...

Handlar inte egentligen hela livet om blandningar? En blandning av lyckliga, trista, fantastiska, enerverande, intensiva och spiriuella stunder. En låt är en blandning av en massa olika ljud. En nattklubbspublik är en blandning av olika sorters människor. En människa är en blandning av kropp och själ.

Vad vill jag nu komma fram till undrar ni? Jo, att mitt jobb i ännu högre utsträckning verkligen är en blandning. Primärt ska jag blanda ihop låtar så att man helst inte hör att jag byter. Sekundärt ska jag blanda olika musiktyper under en kväll, för att matcha den stämning som finns i lokalen, alternativt genom mitt blandande försöka förändra stämningen.

Toast Skagen med salsasås? Köttbullar med vaniljglass? Inte särskilt lyckade blandningar. Däremot är Toast Skagen i sig fantastiskt och man får tag i fina räkor och inte snålar med citron och vitpeppar. När jag rullar mina köttbullar gör jag det med värme i kroppen (mamma, dina är fortfarande godast), glass kan vara det perfekta sättet att avrunda en måltid utan att överarbeta det. Nu tänker ni att jag är ute rejält och cyklar, alternativt är överförfriskad. Jag försöker bara förklara varför man inte kan lägga in vilken låt som helst i en annan. Fristående kan de vara grymma danslåtar båda två, men efter varandra blir det katastrof. Här är till exempel ett meningsutbyte från igår kväll:

- Kan du inte spela något med Shakira?
- Jo, det kan jag. Just nu är jag i ett annat tempo, men jag ska försöka spela Whenever Whatever så fort den passar in.
- Nu?
- Nja, som sagt spelar jag låtar i ett annat tempo nu och jag tänkte ta någon till innan jag byter.
- Fem minuter?
- Jag kan inte lova någon tid, men jag lovar att den kommer när det passar.
- Men spela den nuuuuu!

Liknande diskussioner uppkommer i princip varje kväll. När jag via Adilremixen på Sexyback, Zookey, Watchin', Moto Blanco remixen på Be Without you, Calabria och Eddies Love Sensation
försöker bygga upp rätt stämning för Living On Video så kan jag liksom inte spela Whenever Whatever mitt i. Det är som salsasåsen på Skagen. Så snälla ni som önskar låtar, jag väntar inte 20 minuter bara för att jävlas med er. Jag serverar helt enkelt er vid rätt tidpunkt på kvällen och framförallt med rätt tillbehör.

Ska vi fortsätta med restaurangliknelserna vet ju alla att bra råvaror är första steget i en bra anrättning. Men denna analogi säger vi tack och hej till allt sönderkokt, bränt, osaltat, mikrat och i synnerhet brunsås på påse. Nattvarden har heller aldrig varit min grej... Alla har vi dock lik i garderoben och jag gillar faktiskt Spaghetti Bolognese...

Äntligen är han tillbaka! Detta var kanske inte riktigt vad man hade förväntat sig, men we still like.

Blandningar var det ja. Sorry att jag svävade ut lite, men hade tänkt att knyta ihop det hela med detta underbara citat från en medelålders kvinna på Kings Head förra helgen:
"Kan du inte spela någon blandning med Barry White?"

Ska försöka återkomma imorgon med lite bilder. Puss på er!

/John

3 Comments:

Blogger Tomas said...

Fan vad king med en blogg av nån som verkar ha lite koll på vilken musik som gäller :) Vi verkar, av döma av dina låttips, ha rätt lik smak. Kommer följa denna blogg i framtiden, alltid kul att läsa om en DJs yrke, keep it up!

3:05 pm  
Anonymous Anonymous said...

Hahaha hoppas det inte är jag som är Shakira-tjejen...Det kanske bara är jag som tycker att jag ljuger så bra passar in överallt hela tiden :) Jag blev iaf väldigt glad när jag fick höra world´s greatest förrförra kålles, stört bra!! Nästa gång vill jag ha Hero med Mariah Carey som sista låt, jordens bästa mellanstadietryckare!

8:48 pm  
Anonymous Anonymous said...

Jag älskar köttbullar förresten! Så himla smarrigt! Har du sett att min gamla favoritglass har kommit ut på marknaden igen? Den heter Rocky Road, du vet en sån där rund Carte D'or förpackning, med choklad, peccannötter och marshmallows, SJUKT bra blandning! Iallafall, till saken, behöver en massa bra låttips till lördag! Dels för att min gamla playlist är sen typ 1a maj å karnevalen med inslag från några trötta låtar sen i somras, och dels för att jag ju vill kunna stå på dansgolvet å sjunga :) U know me! Har du några tips? Pusss!

9:17 am  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se