Monday, October 9

Back on track

Hallå vänner!

12 dagar har nu gått sen Recordspin landade på Kastrup och 6 spelningar har det hunnit bli för min del. Robban har gjort en mycket bra redogörelse för vår resa nedan, så jag går direkt på vad som hände vid hemkomst.

Först på schemat, torsdagen den 28/9 stod klubben Tornakällaren på Sydskånska nationen i Lund. Den är nystartad den här terminen och det här var tredje tillfället. Som ni alla vet är det tuff konkurrens om studenterna i Lund, inte minst på torsdagar. Tornakällaren är dock den första klubben som inte arrangeras av citynationer på torsdagar. Det torde finnas en marknad för detta, men det är alltid klurigt att veta hur man ska marknadsföra sig till studenterna. Kvällen var väl inte direkt fullsatt, men de gäster som letat sig ned i Sydskån- skas klubbiga källare verkade trivas. Mest anmärkningsvärt är ändå hur otroligt trevliga och hjälpsamma de ansvariga är. Det märks att de har haft många namnkunniga DJs på besök senaste åren.


Både fredagen och lördagen spelade jag sen på Harrys i Helsingborg. Direkt möttes jag av det otroligt trista beskedet att Jonas som är barchef där ska sluta, och bli delägare i O'Learys i Helsingborg. En av de största anledningarna till att jag trivs så bra på Harrys är faktiskt Jonas. Han är svår att beskriva, men en fantastisk människa och jag rekommenderar ett besök på O'Learys i framtiden.
En väldigt positiv sak med detta är att Victor nu tar klivet in i baren på heltid. Han hänger med bra i ny dansmusik och peppar alltid mig att spela det allra fräschaste. Så här glad blir Victor när man spelar Put your hands up for Detroit...



Första helgen var avklarad, och jag hade att se fram emot något av premiärernas vecka:

4/10 - Premiär för min del på Wermlands nations nya onsdagsklubb Tailfeather.
5/10 - Premiär på Kålleseums stora golv.
7/10 - Premiär för mig på anrika Grand Hotell i Lund.

Jag har ju spelat på Wermlands förut ett par gånger, men inte på Tailfeather. Precis som alltid i Lund kommer folk ganska sent med tanke på att det stänger kl 02. De promotar rumpskakningar och självfallet kände jag därför för att spisa en hel del Rnb. Frankie J, Akon, Rigo, Tamie Chynn, N.E.R.D., och Pras blandades upp med Tiga, Til West och Teddybears. En trevlig setlist blev det och jag hade antagligen trivts ganska bra själv som gäst den kvällen på Tailfeather.

Kålleseum som hostas av Göteborgs nation är Lunds största studentklubb. Eftersom Göteborgs inte har tillräckligt stora egna festlokaler hya man in sig hos Basilika, som är en om byggd gammal biograf. Med sin storlek och fantastiska takhöjd gör den här lokalen att Kålleseum lyfter ett snäpp över de andra nationsklubbarna och känns mer som en "riktig" nattklubb. Under sommaren har även en välbehövlig uppfräschning av såväl interiör som teknik ägt rum. Gästerna på Kålleseum är snygga, uppklädda och sjukt laddade för fest. Den höga pulsen gör att det är främst snabba låtar som gäller. Helt underbart att kunna smälla av alla feta housedängor som hållt Ibizas alla dansgolv organiskt levande hela sommaren.

Lördagen var det så dags att ta klivet in i Lunds finrum. Grand Hotell doftar tradition. En lördag i månaden har de en slags klubb de kallar Discolounge. Ett långt steg från Chocolate Puma via Cameron Cartio och vi landar hos Dan Hartman. En medelålderspublik som visste vad de ville ha och inte var blyga att dansa till gammal disco. Kom på mig själv med att stå och småmima med i Staying alive (en odödlig låt förövrigt) och göra Travoltas klassiska benrörelser. Omväxling förnöjer sägs det, och vi på Recordspin är beredda att hålla med.

Det var några inblickar i vad som hänt på sistone. För er som är sugna att höra mig den här veckan så är mitt schema:

12/10 - Penthouse Prime, Lunds nation
13/10 - Kings Head, Hässleholm
14/10 - Kings Head, Hässleholm

Ta hand om er därute, spread love!

/John

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se