Tuesday, September 11

Fat, drunk, and stupid is no way to go through life, son

Yo!

Hemma efter att ha ägnat ett par timmar hemma hos Patrik, som hjälpt mig att konfigurera min laptop för djing. Väldigt snällt och enkelt för honom, och mödosamt och svårt för mig. I like smart friends. Fick även att testa på att mixa med vinyl, och det var allt annat än en barnlek, iaf för mig. Fruktansvärt svårt helt enkelt. Vi hade även ett bra djsnack om hur viktigt det är med sladdar, klubben Discobedience som Patrick styrt upp rejält, och Ibiza. Så nu när förhoppningsvis alla mina investeringar fungerar som det ska, är det dags att skippa cdspelarna och bli en laptop-dj på fullaste allvar. Bara ett problem, han vill att jag ska bygga en sladd. Knepigt värre, speciellt för en med tummarna mitt i händerna. Får nog outsourca det där till Hallands, de verkar ha greppat det där nu, sedan helgens fadäs. De uppenbara fördelarna med laptopen som jag ser det, är förutom att slippa oroa sig för hack, slitage, eller andra fysiska bekymmer med själva musiken, att man kan ta själva djandet till en helt ny nivå. I nuläget kan mitt stundtals mycket Tayloristiska arbetsmoment beskrivas såhär.

Göra en mix, justera volym och EQ, plocka ur cdn som spelades, fundera över en ny låt, stoppa in ny cd, sätta cue-punkt, gå igenom mixen i huvudet, (i bästa fall en kort paus här), göra mixen, justera mixen, ta emot en önskning från en kille som vill höra Var ska vi sova inatt med plågad min, och sedan repetera steg ett igen. Ibland kan jag hinna slänga in en acappella här och där, eller leka lite med effekterna, om det finns något sådant dvs.

Mitt nya arbetsmoment kommer förhoppningsvis se ut så här. Tryck på play, lek med effekterna, välj ny låt, lek med effekterna, ljug för killen och håll med om att det är en bra låt, välj ny låt, lek med effekterna.

Ok, det var kanske lite förenklande och fördummande, men i grova drag tror jag att jag kommer att spara enormt mycket "dötid" i form av att justera mixar, och bläddra genom cdcaset. Dessutom kan man förbereda sitt set på ett helt annat sätt än man skulle gjort i vanliga fall. Det kommer helt enkelt att bli en väldigt spännande tid framöver.

Eller så blir det bara kaka av det hela. Oddsen är väl 2/5 på det skulle jag tippa. Any takers?

Ciao

Robban

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Kört hårt! Blir nog bra!
Sen kan du alltid vara glad att inte denna person kommer fram och önskar Britney:
http://www.youtube.com/watch?v=kHmvkRoEowc

4:34 pm  
Anonymous Anonymous said...

Men kära kusin...
Vilket fantastiskt hantverk det kommer att bli... ;-)
Vill du lära dig mixa med vinyl ska du komma till mig. Jag var ju faktiskt med på den tiden :)

10:09 pm  
Anonymous Anonymous said...

Pedro: Hahahaha, vilken fullständigt bizarr video! 2 dar, och 2.8 milj hits? Helt sick. Jag brukar faktiskt skoja till det och spela Stronger med Brittan, men nu lär det bli Crazy istället.

Chris: Att du är en levande legend säger jag inte emot...:) Hur mycket tar du för en lektion? ;)

Robban

2:33 am  
Anonymous Anonymous said...

Bara en comment till din begynnande dataspelsdj-karriär (stavas det så?)

B A C K U P!!!

Kostar inte mycket...

12:14 pm  
Blogger Elina Jonsson said...

åååh jag vill också bli datadj..!

1:58 pm  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se