Saturday, March 10

Förra årets ännu bättre låtar

Yo!

Nu kör vi vidare!

20. Sugiurumn - Star Baby (Axwell Cyberjapan remix)

Yeah! Låten av gruppen med det svåra namnet som kort blir "Axwell japan-låten" i folkmun. Som vanligt levererar Axwell ett monster till dänga, den mannen har haft ett synnerligt välmående 2006, produktions och remixmässigt. Ska jag vara helt ärlig har jag inte ens lyssnat på orginalet. Varför äta hönan när du har fått ditt guldägg? Lyssna här!

19. Route 33 - Looking back

Otroligt varm låt som är den andliga uppföljaren till mästerverket Deepest Blue av Deepest blue. Vet inte riktigt vad man ska kalla just den här subgenren av house. Det doftar franskt men smakar brittiskt, är helt klart kletigt av ost och har en smörig text. Men jag faller ändå så hårt. Jag skulle även kunna tänka mig att placera svenska The Attic i samma subgenre. Mixar gör bl.a. Seamus Haji, och tyvärr var det nog början på slutet för hans framgångssaga.

18. Cosmic Gate - Should have known (Wippenberg remix)

Just när året gick mot sitt slut slog denna låten ner som en blixt från klar himmel. Svårplacerad, det är inte house, det är inte minimalistiskt, det är inte trance, det är allt på en och samma gång. Återigen en låt man lyssnar på efter spelning, mitt ute i kalla natten. Raka motsatsen till några av sommarlåtarna jag listat, och en skitlåt enligt vissa kanske, men ett mästerverk enligt mig.

17. Switch - A bit patchy (Eric Prydz remix)

"Da-da deh, da da deh, da da de, da da da"

I slutet på sommaren 2006 drabbades klubbare runt om i världen av denna bomb till låt. Switch original var en ganska stor hit, men det var Erics remix som spelades överallt. Jag tror helt ärligt att varenda dj i hela världen som spelade house hade med den på sin spellista just då. Kolla in och lyssna här, här och här. Jag var väldigt skeptisk i början, men tvingades snart ge upp inför låtens briljans. Proper education i all ära, men jag tror mr Prydz fick otroligt med credd för just denna remixen i rätt kretsar. Jag har tyvärr aldrig fått höra denna ute personligen, och tur är väl det, jag hade förmodligen gått i bitar av extas.

16. The Streets - All goes out the window

Mannen som förtjänar den uppmärksamhet Pete Doherty inte förtjänar släppte sitt tredje album förra året. Efter sina förra mästerverk, var denna plattan mer personlig och mogen. Ett av albumspåren heter "All goes out the window", och är en så makalöst vacker bit. Orkar du inte ligga och fundera så mycket, är här en snabbguide där Mike berättar om sin låt.

"It´s kinda like a film really, but the scene has been edited out..."

Jag minns att jag var rätt tjatig mot John ett tag, och han tog mina vanliga "FATTA, den här är den bästa låten det här året!!!" kommentarer med god ro, som han alltid brukar göra. Givetvis får han rätt, det finns ju 15 andra låtar som var bättre 2006. Men The Streets är ändå The Streets, trots att ett att mitt livs största misslyckanden var missa Mikes spelning på Hultsfred 2003. Å andra sidan hittade jag mitt livs kärlek, det är en ganska fair trade-off...













Tjoho! 40% av listan klar, och snart kommer fortsättningen, hang in there!

Ciao!

Robban

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se