Tuesday, October 9

Boys just wanna have fun

Sådärja, facebook-event. Woawoawiiwaa! Måste bara förtydliga en sak för alla fantastiska bloggläsare i skåne-trakten: Recordspin är ingen klubb för inbördes beundran. Snarare ser jag ner på de andra 2 stollarna som tog in mig, det bevisar liksom denna blogg’s bisarrt dåliga smak. Den 25te oktober handlar däremot faktiskt lite grand om att klappa varann i ryggen. OM MAN ÄR VÄRD DET. Vi kommer nämligen göra vårt yttersta för att bjuda dansgolvet på en upplevelse utöver det vanliga. Lyckas någon med en mix där låtarna så att säga ”idkar älskog” kan det nog bli en klapp. Vid galopp-mix kommer vi istället att ha en el-pistol som är kopplad till en ”galopp-mätare” – ju mer off-sync, desto högre ström. Genom detta har vi liksom en win-win-situation. Om det inte kommer njutbart ur högtalarna så kan man iaf få sig ett gapskratt åt det visuella spektaklet i DJ-båset. Alltid nåt ;)

Måste berätta om en märklig grej som hände häromdan. Jag hade precis satt igång första låten vid 9-tiden och såg fram emot en timmes skoj-mixande med mina favoritlåtar innan de första gästerna trillade in. Kl 21.05 kommer det in 4 glada pojkar som är på g så det stänker om det. De börjar dansa och kör rätt rejält till låtar som, ehh, är svåra att dansa till. Jag bara väntar på första önskningen och mycket riktigt, efter ett par minuter kommer en av dem fram och säger nåt i stil med ”Nu kör vi!!! Har du Cindy Lauper – Girls just wanna have fun? Kom igen, du har den!” Jag blir lite smått chockad över denna ungdomliga glädje som får 4 killar att vilja ”köra på” till historiens största tjej-låt. UTAN TJEJER i lokalen. I vanliga fall skulle jag försökt förhala det lite grand, men insåg att jag bara inte kunde ta ner deras topphumör…

Detta är kanske inte tillräckligt signifikant för att dra några slutsatser av, men jag har lite andra iakttagelser som är det. Om man ska vara riktigt generaliserande så kan man dela upp dansmusik efter kön. Vi har RnB – för tejer, och house – för killar. Så har det iaf varit under min korta DJ-karriär. Jag befarade nästan att det hade att göra med nåt genetiskt, vilket förstås är tabu att säga. Det finns inga skillnader mellan män och kvinnor. Nåväl, häromkvällen på ÖGs så var det nåt som inte stämde. Tjej efter tjej som kom fram till båset önskade house! Antingen bara allmän genre-önskning (fastän jag nån gång redan spelade nämnda genre) eller specifika house-låtar. Vad är detta? New world order 2.0?

/Hannes

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Och jag önskar mig Gaybar... Vad betyder det?

3:55 pm  
Blogger Recordspin said...

Att du är en finsmakare. Samt en bardansare :)

/Robban

3:26 am  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se