Sunday, October 7

Att blogga

Vilket laddat ord, inte sant? Att i okt 2007 börja dela med sig av sina tankar mm på webben känns ungefär lika fräscht som att dra på sig en ärmlös t-shirt a la -98. Otvättad. Nu är det tyvärr så att jag gör just det ibland, och då kanske ni förstår varför jag inte har mer vett än att acceptera Rob o Johns inbjudan till denna eminenta B-logg (words stavningsförslag). Det kanske har att göra med att det var just dessa 2 gossar som lurade in mig i DJ-träsket, vem vet…

I vilket fall vill jag börja med att uppmärksamma ett nytt fenomen. Fenomenet remix. Eller rättare sagt, svenskars missuppfattning av ordet remix. Ikväll spelade jag som näst sista låt på Sivans, låten Billy Paul - Your Song. Efter att musiken har tystnat så kommer det fram en trevlig kille o frågar ”vilken mix är detta?”. Som ni förstår är det en adekvat fråga många gånger, men jag är ganska säker på att det han menade var vilken LÅT är detta? Eller möjligen vilken artist kanske. Nu är det ju inte hela världen direkt, men det känns som att detta ganska bra illustrerar hur förvirrade dagens vanliga musikkonsumenter är. För typ 7 år sen var detta med remixar något som bara DJs och freaks höll reda på. Och det hette ofta kort och gott remix. Ibland gjordes 2 st. En vanlig (original mix) och en dub-mix. Den ”dubbiga” var mer monoton. Jag gillade aldrig dub-versioner…. Sen kom radio-edit, extended version och acapella. Inge problem so far. Fortfarande ganska logiskt. MEN, idag finns det typ lika många namn på mixar som det finns låtar. Vi har clubmix, tvmix, beatapella, pianopella, DJ-tool, white label mix mm. Och framförallt är det nu mer regel än undantag att någon annan än ursprungsproducenten har gjort remixen. När singlar nuförtiden släpps med säg 10 olika mixar, av säg 5 olika producenter, så förstår man att folket blir lite förvirrade… Eller vänta nu, jag kanske faktiskt körde en ”extended mix” på your song? Trots allt över 6 minuter…

Nu ska jag fundera vidare över vilken man som Robban inte verkar tycka så mkt om. Jag säger bara en sak. Tuppjuck.
/Hannes

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det är ingen extended på Your Song. Den är så lång helt enkelt. Vettigt, då den är lika bra som lång. =)

8:31 am  
Anonymous Anonymous said...

hmm, får finslipa min ironi... DU är extended.
/hannes

11:31 am  
Anonymous Anonymous said...

Vilket totalt fantastiskt inlägg! Och bilden...Världsklass!

/Robban

4:40 pm  
Blogger Unknown said...

vilken totalt fantastisk överdrift! Världsklass ;)

4:46 pm  
Anonymous Anonymous said...

Vilken debut!
Påminner lite om när Kafka släppte sin första roman! Aldrig har så få ord sagt så mycket! :)

10:07 am  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se